Samochody elektryczne w firmowej flocie. Jak zrobić to mądrze?
Samochody elektryczne to coraz częstszy widok na polskich drogach, ale sięgają po nie głównie klienci indywidualni lub właściciele małych przedsiębiorstw. W większych firmach elektryfikacja na razie raczkuje i często przybiera formę eksperymentalną. Zarządcy flot podchodzą do tej kwestii zachowawczo, co jest w obecnej sytuacji zrozumiałe, ale elektryfikacja może być prosta – z odpowiednim partnerem.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego od 1 stycznia tego do końca kwietnia tego roku zarejestrowano w Polsce 183 082 nowe samochody. W tej liczbie zawarło się 5455 aut elektrycznych, co daje wzrost o 3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Rośnie również sieć ładowania, dlatego firmy coraz częściej zaczynają zastanawiać się, jak dołączyć do ekologicznego wyścigu i stać się bardziej przyjaznymi dla środowiska.
Dla firmy samochód jest narzędziem pracy, więc musi być niezawodny, zawsze dyspozycyjny i łatwy w obsłudze, a także umożliwiać np. szybki dojazd do klienta. W przypadku samochodów elektrycznych występują zazwyczaj dwie obawy. Pierwsza to zasięg, a druga to czas potrzebny do pełnego naładowania. To właśnie te kwestie determinują czy i jakie samochody trafią do firmowej floty.
Pierwsza i najważniejsza to niższe koszty utrzymania. Samochód elektryczny jest pozbawiony większości elementów mechanicznych, które montuje się w samochodach spalinowych, co przekłada się na niższe koszty serwisu oraz przeglądów gwarancyjnych. Z kolei ładowanie samochodu elektrycznego, nawet z użyciem szybkiej ładowarki, jest znacznie tańsze niż zatankowanie spalinowego odpowiednika do pełna.
Dodatkowy komfort zapewnia fakt, że kierowcy aut elektrycznych mogą się nimi przemieszczać po pasach dla autobusów, a więc w przypadku firmy może to oznaczać szybsze dotarcie na ważne spotkanie. Wreszcie mamy kwestię wizerunkową – firma dbająca o środowisko będzie lepiej postrzegana jako partner w interesach.
Skoro przy partnerach jesteśmy, to jednym z najpoważniejszych wyzwań jest znalezienie odpowiedniego partnera, który pomoże sprawnie i kompleksowo przeprowadzić proces transformacji floty. Dlatego Volkswagen Financial Services wprowadził na rynek rewolucyjny program Electrify. Firma nawiązała też strategiczną współpracę z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych na rzecz rozwoju rynku zeroemisyjnego w Polsce. Tym samym będzie wyłącznym i jedynym partnerem PSPA w zakresie finansowania.
Electrify to kompleksowa propozycja dla właścicieli firm i zarządców flot. Specjaliści z Volkswagen Financial Services pomogą wybrać odpowiednie samochody, dobrać finansowanie, a także zorganizować sieć ładowania pojazdów służbowych, nie tylko w miejscu pracy, ale również w domach pracowników. Infrastruktura jest dostarczana przez firmy Polenergia, eMobility oraz ChargeIn.
Specjaliści z Volkswagen Financial Services pomogą określić cele i strategię elektryfikacji floty, a także zaplanują wdrożenie elektryfikacji. Zajmą się symulacjami całkowitych kosztów użytkowania pojazdów (TCO), wyceną inwestycji i pokażą, jaka będzie różnica w kosztach utrzymania po przejściu na samochody elektryczne. Dzięki business case menedżerowie parków maszyn i właściciele firm dowiedzą się, ile zyskają na transformacji floty.
Po odpowiednich przygotowaniach merytorycznych będzie można przystąpić do wyboru pojazdów oraz formy finansowania, a także organizacji infrastruktury ładowania. Volkswagen Financial Services ma instrumenty pozwalające na sprawne rozliczanie ładowania aut służbowych w domach pracowników, a także pomoże w uzyskaniu dotacji z rządowego programu "Mój elektryk". Na etapie użytkowania Twoja firma może liczyć też na profesjonalne szkolenia kierowców z efektywnej jazdy tzw. elektrykiem.
W przypadku oferty Leasing Niskich Rat płaci się tylko za przewidywaną utratę wartości pojazdu. Dzięki temu można wybrać lepiej wyposażony i bardziej wydajny samochód.
Choć Volkswagen Financial Services mocno angażuje się w działania na rzecz promocji pojazdów elektrycznych, to jednocześnie zdaje sobie sprawę, że nie każda firma ma warunki do szybkiego przejścia na w pełni zieloną energię. Co można wtedy zrobić? Najlepszym pomysłem jest zakup samochodów hybrydowych.
Škoda jest jedną z tych marek, które królują w polskich flotach, a w najnowszej odsłonie modelu Octavia jest dostępny napęd hybrydowy – w postaci silnika 1.5 TSI m-HEV, który w zależności od wersji występuje w wariancie o mocy maksymalnej 115 lub 150 KM. Oczywiście wybierając ją, najlepiej postawić na finansowanie w Volkswagen Financial Services.
Na przykład Škoda Octavia o wartości 100 200 zł brutto to inwestycja rzędu 1030 zł/mies. netto (36 mies., 10% opłaty wstępnej, do 20 tys. km/rok) w ofercie Leasing Niskich Rat. W usłudze Najem All Inclusive to 1301 zł/mies. netto (36 mies., 10% opłaty początkowej, do 20 tys. km/rok). Wysokość miesięcznej raty w Leasingu Klasycznym to z kolei 1979 zł/mies. netto (36 mies., 20% opłaty wstępnej, brak limitu km).
W przypadku oferty Leasing Niskich Rat płaci się tylko za przewidywaną utratę wartości pojazdu, więc jest to forma opłaty abonamentowej. Dzięki temu można wybrać lepiej wyposażony i bardziej wydajny samochód. Na koniec umowy można zwrócić auto do salonu i wybrać nowe. Na podobnej zasadzie działa Najem All Inclusive, ale tu w miesięcznej opłacie zawiera się również obsługa serwisowa samochodu, ubezpieczenie, assistance, pakiet opon itd. Dzięki tej ofercie firma może mieć większą kontrolę nad wydatkami, ponieważ całkowity koszt użytkowania pojazdu z wyłączeniem paliwa jest zawarty w stałej kwocie. To pozwala na łatwiejsze planowanie potencjalnych inwestycji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo